Regler for udstedelse af kontrolafgifter

 

Kan du ikke fremvise gyldig billet ved billetkontrol, vil du få udstedt en kontrolafgift, der udleveres i toget. GoCollective skelner ikke mellem god og ond tro, når vi udsteder kontrolafgifter og vi tager udelukkende udgangspunkt i, om du har gyldig billet eller ej.

 

Der gælder et selvbetjeningsprincip i den kollektive trafik i Danmark. Det betyder at man som passager selv er ansvarlig for at sikre sig at man har en gyldig billet til sin rejse inden man stiger på toget og at man kan fremvise den under hele sin rejse.

 

Det betyder, at hvis du har en mobilbillet eller pendlerkort på mobilen, skal du sørge for at have din telefon med og at den er opladet. Med ’ikke-gyldig billet’ forstås også billetter, der ikke passer til tidspunktet/transportmidlet eller til passagerens kundetype, fx hvis man har brugt et forkert Rejsekort.

 

Du kan læse de Fælles landsdækkende rejseregler, der blandt andet beskriver de nationale regler for kontrolafgifter, som GoCollective følger.

 

Har du fået udstedt en kontrolafgift, er den gyldig som billet til den rejse, der er angivet på afgiften. En kontrolafgift udstedet af GoCollective er kun gyldig i GoCollectives tog.

Fordele

Pris

Prisen på en kontrolafgift i GoCollectives tog er:

  • Voksen: 1.100 kr.
  • Barn (15 år og under) el. hund: 550 kr.
  • Cykel: 250 kr.

Prisen på kontrolafgiften kan ikke nedsættes selvom du er studerende, pensionist eller jobsøgende og det er ikke muligt at få en afdragsordning.

Her kan du læse om vores behandling af personoplysninger ved udstedelse af en kontrolafgift.

Hvordan betaler jeg min kontrolafgift?

Kontrolafgiften skal betales senest 14 dage efter udstedelsen. Den kan betales via MobilePay, i netbanken eller i banken ved hjælp af det FI-nummer, der står nederst på kontrolafgiften (det starter med +71). Her skal du bruge FI-nummeret på samme måde som du ville bruge et indbetalingskort til at betale.

Ønsker du at betale med MobilePay, scanner du QR-koden på kontrolafgiften.

 

Hvis kontrolafgiften ikke betales inden fristen på 14 dage, vil du få tilsendt en rykker med påmindelse og kontrolafgiften tillægges et rykkergebyr på 100 kr. pr. påmindelse.

Efter tre betalingspåmindelser videregives sagen til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, som kan tilføje yderligere gebyrer.

Hvordan klager jeg over min kontrolafgift?

Hvis du har fået en kontrolafgift, som du mener er uberettiget, kan du skrive til GoCollective Kundeservice. Du kan klage over kontrolafgiften op til 14 dage efter udstedelsen.

Når du har indsendt din henvendelse, modtager du med det samme en bekræftelse på, at vi har modtaget din klage. Tjek eventuelt din spam/uønsket-indbakke. Derefter vil du få svar indenfor 10 hverdage.

Mens vi behandler din klage, vil betalingen stilles i bero og du vil ikke få tilsendt rykkere.

Klagen kan indsendes via nedenstående link eller per brev til:

GoCollective A/S
Drewsensvej 1A
8600 Silkeborg

Skriv din henvendelse her

Glemt kort

Hvis du har modtaget en kontrolafgift, fordi du har glemt dit gyldige Pendlerkort, Ungdomskort eller Legitimationskort (førtidspensionist), kan kontrolafgiften nedskrives til 125 kr., hvis du skriver til os her senest 14 dage efter udstedelsen.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad gør jeg, hvis jeg har fået en kontrolafgift fordi jeg kun havde kontanter?

Billetautomaterne tager imod en række betalingskort, bl.a. Dankort og Visa. GoCollective eftergiver ikke kontrolafgifter udstedt til passagerer, der kun var i besiddelse af kontanter ved køb i automaten.

Det er passagerens eget ansvar at være i besiddelse af kort, der kan benyttes i billetautomaten eller købe billet på anden vis inden man stiger på toget.

Billetautomaten virkede ikke, og jeg har fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

Hvis billetautomaten ikke virker, skal du købe billet på anden vis, fx i en anden billetautomat, via RejseBillet app eller check ind på et Rejsekort.

Er dette ikke muligt og får du derfor en kontrolafgift, skal du henvende dig skriftligt til GoCollective senest 14 dage efter udstedelsen.

Vi har derefter mulighed for at undersøge den pågældende billetautomat.

Hvis du benytter debet-kort, skal du være opmærksom på, at din betaling kan blive afvist, fordi der ikke er nok penge på dit kort. En billetautomat er en ubemandet terminal, og der gælder derfor særlige regler ift. debet-kort.

Det var ikke mig, der fik den her kontrolafgift i toget. Hvad gør jeg?

Hvis du har modtaget en rykker for en kontrolafgift, du ikke har modtaget, kan der være tale om identitetsmisbrug. Identitetsmisbrug er en alvorlig og strafbar forbrydelse, som vi ser på med stor alvor. Derfor opfordrer vi til, at man melder sagen til politiet så hurtigt som muligt.

Du kan anmelde identitetsmisbrug ved at skrive til din lokale politikreds.

Når du skriver til os angående et muligt identitetsmisbrug, bedes du vedhæfte din kvittering for anmeldelsen til politiet. Beskriv situationen i din henvendelse. Vi vil derefter undersøge sagen nærmere.

I don't have a Danish bank account. How do I pay the penalty fare?

If you do not have a Danish bank account, you can pay the penalty fare by making an international bank transfer to the following account:

Name on the account: GoCollective Tog A/S
Bank: Danske Bank
IBAN: DK66 3000 0010 0237 50
BIC/SWIFT: DABADKKK

Please write the identification number of your penalty fare in the text field.