Handicapservice

Hvis du har behov for handicapservice på din rejse med toget, kan du finde mere information her.

h3

Har du brug for hjælp til din rejse?

Som person med handicap eller gangbesvær kan du:

  • Få hjælp til at komme på og af toget.
  • Tage din kørestol/mini-crosser med i toget.

Du kan få handicapservice på alle stationer der betjenes af GoCollectives tog.

Bestil handicapservice

Hvis du ønsker at bestille handicapservice til din rejse, skal du bestille det hos DSB, som vil varetage assistancen, selvom du skal rejse med GoCollective.

Du bestiller handicapservice ved enten at udfylde DSBs formular eller ved at ringe til DSB Handicapservice på 70 13 14 19.

Handicapservice skal bestilles senest 12 timer før den planlagte afgang. Ønsker du alligevel ikke at benytte din bestilte handicapservice, bedes du afbestille den hurtigst muligt.

Rejs til halv pris med ledsagerkort

Har du et handicap, kan du rejse på Enkeltbillet med kundetypen Barn eller på Rejsekort med kundetypen Handicap til halv pris af en Voksenbillet. 

For at få rabat til dig selv og en ledsager, skal du have et gyldigt legitimationskort, som kan fås ved:

 

Få en ledsager med til halv pris

Hvis du har et legitimationskort, kan du desuden have en ledsager med på din rejse til halv pris. Din ledsager skal have enten en almindelig Enkeltbillet eller være tjekket ind på Rejsekort med kundetype Barn. Det er ikke muligt at bruge andre typer af billetter som ledsagerbillet, fx kan din ledsager ikke rejse på en GoCo OneDay med kundetypen Barn.

h3

Hvordan er GoCollectives tog indrettet?

Alle GoCollectives tog (både Lint og Desiro) er indrettet med lavt gulv ved begge døre. For Lint-tog sker på- og afstigning for kørestolsbrugere ved hjælp af en rampe i toget, som betjenes af personale. For Desiro-tog sker på- og afstigning med en lift placeret på de større stationer. På kortet i handicapbrochuren (s. 13), kan du se hvordan mulighederne for assistance er på din station. Er der ikke lift på stationen, du skal rejse fra, og skal rejsen foregå med et Desiro-tog, vil du blive kørt til nærmeste station med lift.

Førerhunde og servicehunde

Du kan gratis medbringe din service- eller førerhund i alle GoCollectives tog. Af hensyn til allergikere skal de dyrefri områder respekteres. Hunden skal bære ID-vest eller symbolet ”manden med den hvide stok”.

 

Kørestol og hjælpemidler

Du kan gratis medtage din kørestol i toget. Under rejsen skal kørestolens hjul være låst. For at du kan medbringe din kørestol i GoCollectives tog, må den ikke overskride målene 140 cm (længde) og 70 cm (bredde), inklusiv eventuelt fastmonteret ekstraudstyr. Den samlede vægt af passager og kørestol skal være under 300 kg.

Gangstativ, rollator eller sammenklappet kørestol kan tages gratis med som håndbagage.

Du kan også gratis medbringe en 3-hjulet handicapcykel med eller uden elmotor. Handicapcyklen skal være mærket med handicapsymbol udstedt af Danske Handicaporganisationers Brugerservice. Du skal selv sørge for ind- og udstigning.

 

Adgangsforhold på stationerne

stationssiderne kan du se, om der er for eksempel elevator og handicaptoilet på stationerne, du skal rejse fra og til. Klik på den enkelte station og se under service.

Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg få hjælp til min bagage?

Handicapservice dækker hjælp til på- og afstigning og omfatter derfor ikke hjælp til at håndtere bagage. Hvis du benytter kørestol, minicrosser el. lign. er det dog muligt at få bagagehjælp enten til 1 stk. bagage – max. 20 kg eller 1 stk. hjælpemiddel.

Hvordan køber jeg billet?

Billet

En Enkeltbillet til kundetypen Barn kan købes i billetautomaten på stationen. Du kan også købe billetter i appen Rejsebillet. Du kan desuden bestille et Rejsekort med kundetypen Handicap.

Er det ikke muligt for dig at købe billetten selv, har du mulighed for at kontakte kontakte Kundeservice (Bemærk at vi har en svarfrist på 10 hverdage på skriftlige henvendelser, så ring gerne på 70 80 44 44, alle dage mellem kl. 6 – 24.).

Hvis du er ude af stand til at købe en billet i automaten på stationen, har du derudover mulighed for at købe din billet hos GoCollectives medarbejder i toget.

 

Ledsagerbillet

Vil du købe en ledsagerbillet, kan den købes i en billetautomat på stationen, hvor du skal købe en enkeltbillet til kundetypen Barn. Det samme gælder for køb af billet i appen Rejsebillet. Husk altid at medbringe gyldigt legitimationskort fra én af de tre ovennævnte organisationer.

Du kan også købe en ledsagerbillet ved at kontakte Kundeservice (Bemærk at vi har en svarfrist på 10 hverdage på skriftlige henvendelser, så ring gerne på 70 80 44 44, alle dage mellem kl. 6 – 24.)

Du kan desuden bruge et Rejsekort med kundetypen Handicappet. Her kan du checke dig selv ind og tilføje din ledsager som Barn. Husk stadigvæk at medbringe legitimationskort.

Du kunne også være interesseret i...